Stefan Grabinjski – Mračni Predeli

The Dark Domain prikuplja jedanaest priča Stefan Grabinski je prvi put objavio između 1918. i 1922. Bio je najpoznatiji po svojim mračnim, fantastičnim pričama, a ovo su vrhunski primeri njegovog horor zanata. Za njih je tipičan trenutak (ovde u 'Lutajućem vozu') gde: Stiglo je nešto neprocenjivo poput himere, hirovito kao ludilo, i jednim udarcem razbilo tradicionalni raspored stvari.
Stefan Grabinjski - Mračni Predeli knjiga

Tipično je, takođe, preklapanje između stvarnog i naizgled nestvarnog, sa likovima koji se nalaze u ovoj čudnoj graničnoj zoni između njih: „Zar ovo nije bila halucinacija?“ neko postavlja – pitanje koje mnogi od njih imaju, ali retko su u stanju (ili zaista žele?) da odgovore sa sigurnošću. Privlačnost nestvarnog lako obuzima – često je ovde potpomognuta činjenicom da je mamac seksualan. Prilično jednostavna uvodna priča, ‘Fumes’, pronalazi svog glavnog junaka Ozarskog odvojenog od svojih kolega u snežnoj mećavi i ostavljenog da se mukotrpno probija sam, da bi konačno pronašao utočište u trošnoj i skoro napuštenoj gostionici pored puta. Zaista je potpuno oronulo — “Ronjenje”, promrmlja sebi u bradu — ali gostoljubivi ako jezivi gostioničar daje hranu i (alkoholno) piće, a Ozarski se dovoljno dobro smesti — posebno kada ga ne uslužuju gostioničarka, ali mlada žena Makrina, sa: „veliko razvijenim grudima, koje uopšte nije pokušala da pokrije rubom svoje bluze“.

Ako čitaoci brzo osete stvarnost (tako da je to) situacije, u kojoj gostioničar i Makrina nikada nisu zajedno u istoj prostoriji, i da oboje sa izvesnom zbunjenošću odgovaraju na komentare Ozarskog o drugom, sam Ozarski je previše lako zaslepljen pićem – vinom. Povrh pet čaša votke — i apel bujne devojke (i njeno obećanje da će kasnije doći u njegovu sobu) da spoji dva i dva (pa, jedan i jedan…). Inženjer po profesiji, njegov naučni um čak i ne počinje da obrađuje ono što se ovde dešava: on dobija ono što želi – zadovoljenje svojih najosnovnijih požuda, skoro uprkos sebi – ali i mnogo više nego što je očekivao ; Grabinjski rešava priču dovoljno jednostavno, ali sa lepom završnom slikom koja izaziva drhtavicu, pa čak i uz svu predvidljivost onoga što se odvija, pisanje je, kao i svuda, efektivno evokativno, i on naslanja na intrigantne elemente (ne samo muško-žensko). dvojnost ovde).

‘Szamotina ljubavnica’ je slična priča o zaslepljenosti strašću

Predstavljen je kao zapisi iz dnevnika, u kojima Šamoto beleži svoju strast i vezu sa ljupkom Jadvigom Kalergis. Posle godinu dana odsustva – očigledno je otišla u inostranstvo – dobio je poruku u kojoj ga je pozvao u njenu kuću. Tamo pronalazi ženu svojih snova, koja, čini se, čeka samo njega; čak ga i poljubi — dovodeći ga u ludnicu strasti i dovodeći do ostvarenja sna.

Zaposedao sam je u bezgraničnoj patnji i čežnji, moja čula opijena i moje srce zaneseno, moja duša pomahnitala i moja krv gori.

Tako počinje strastvena afera

– Iako je Jadigva ograničila na jednom nedeljno, subotom. Aspekti njihove veze zaista zbunjuju Šamotu – činjenica da čak i nakon nekoliko meseci, Jadigva nikada nije progovorila ni reč, i da i pre i posle njihovog mahnitog vođenja ljubavi izgleda da nije fizički prisutna ni blizu… … Kada on napravi: “zanimljivo otkriće” — navodno “slučajnu sličnost” nekih njenih fizičkih detalja sa njegovim sopstvenim — … pa, možda bi trebalo da se upali svetlo. Ali Grabinjski lepo poručuje Szamotu sporo uviđanje stvarnosti kuda ga je dovela njegova opsesija, zajedno sa žalbom o tome kako: „Jadvigine ekscentričnosti prevazilaze sve granice“. Ali, naravno, bockanje u fantaziju koju je izgradio oko sebe je poslednja stvar koju bi trebalo da uradi – i naravno, upravo ono što radi, Grabinjski ga je naterao da bukvalno zabode iglu (opal kravatu) u to. Fantazija nije odmah probijena — Samota razumljivo ne želi da vidi istinu koja je pred njim — ali, da, hladna, teška stvarnost se na kraju otkrije čak i njemu, što predstavlja snažan udarac.

Mnoge od ovih priča su varijacije na fantaziju koja je (naizgled) stvarna

Zaista, ova moć i potencijal u pisanju su nešto čemu se Grabinjski stalno vraća u svojim pričama. Njegov pisac Vrzemian, u ‘Oblasti’, je sama inkarnacija ove ideje – iako je ćutao već dvanaest godina, kada počinje njegova priča, prestao je da piše nakon što je objavio četiri: “originalna, ludo čudna dela”. Autor je zaista verovao u svoj rad:

Jer Vrzemian je verovao u ono što je pisao; jer je vremenom stekao čvrsto uverenje da svaka misao, čak i najsmelija, da se svaka fikcija, čak i najluđa, može jednog dana materijalizovati i videti svoje ispunjenje u prostoru i vremenu.

U ‘Oblasti’, Grabinski je Vrzemian naučio tešku lekciju o potpunim posledicama: “Šta sam ti uradio?” autor upita sa žalom na licu kad je već prekasno…..

Vozovi su takođe istaknuti u nekoliko priča (uključujući likove koje su pregazili u dve od njih), njihovoj brzini, njihovoj sposobnosti transporta — likovi Grabinskog se često nadaju novom i drugačijem mestu –, njihovoj anonimnosti. Nekoliko priča je pean toj neobičnoj slobodi putovanja vozom, odbačenosti… negde. „Demon pokreta” prikazuje Šigona, čoveka koji prolazi kroz: „svoje čuvene faze ’leta’”, redovno se otkrivajući: „prilično neočekivano, nekoliko stotina milja od rodne Varšave i negde na kraju Evrope – u Parizu, u Londonu, ili u nekom trećerazrednom gradiću u Italiji”. U “U kupeu” se pojavljuje Godziemba, opisan kao “fanatik voza” – čija se ličnost bukvalno transformiše na brodu:

Ovaj ozloglašeni sanjar i lenjivac iznenada se transformisao u dinamičnog, snažne volje sa osećanjem sopstvene vrednosti.

Skoro cela priča se odvija u vozu, jer Godziemba ima pravu avanturu u svom kupeu. Ali poslednja četiri pasusa ga nateraju da se iskrca – i odjednom, naravno, na terra firma, on se vraća svom starom …; to je divno okrenut zaključak.

‘Saturnin Sektor’ je varijacija na alternativu Grabinskog stvarnosti, ovde je samo vreme dovedeno u pitanje

Druge priče su tradicionalnije vrste jezivih horora, mada su opsesije generalno veoma velike; varijacije o tome da nestvarno postaje, na ovaj ili onaj način, stvarno, takođe nastavljaju da igraju ulogu — posebno u ‘Osveti elementala’ (čiji naslov na neki način odaje kuda ovaj ide…), o izuzetnoj vatri poglavica koji je opsednut ne samo požarima već i podacima iza njih, što je rezultiralo i Albumom elementala vatre. ‘Priča o grobara’ ima Đovanija Tosatija – talentovanog klesara i vajara – da potpuno transformiše groblje u malom gradu:

Prethodno skromno groblje postalo je za desetak godina grobno remek-delo i ponos Foskare, na čemu su ostali gradovi zavisti.

Naravno, kako se ispostavilo, u Tosatijevim delima je bilo više nego što je prvobitno priznato: „Spomenici, mermerni sarkofazi i porodične grobnice bili su jedan neprekinuti lanac bogohuljenja i satanističkih koncepata“. Ups.

„Priča o grobara“ počinje napomenom da je prošlo dosta vremena od: „misteriozni nestanak Đovanija Tosatija“, a zatim se vrti okolo kako bi objasnio taj nestanak — pokazujući da Grabinjski takođe snažno vlada tradicionalnim horor postavom.

Nekoliko priča je izuzetno – iako još uvek prilično pristojno – eksplicitno, kao što Grabinjski naglašava zaslepljujuće elementarno. Dakle, na primer:

Oslobođena toplota – životinjska, nezasita, primitivna – potresla je njihova tela i zaplela ih u titanski zagrljaj. Pohotna ženka se bacila pod njegovo telo, i ponizno, kao mlada devojka, uvukla ga u sebe žudnim pokretom butina.

Ipak, naravno, Grabinjski piše svesno

Seks je ovde, skoro uvek, na kraju fantazija. Dok je protagonista uključen u to — a to je uvek muški protagonista — je preplavljen, on uvek dođe da vidi — ponekad čak i pre nego što ga uhvati muka — da ovaj seksualni čin (i, konkretno, entitet koji bavi se time sa) nije u potpunosti ono što je zaista imao na umu.

U završnoj priči, ‘Pogled’, protagonista postavlja sebi pitanje koje lebdi nad mnogim od ovih priča:

„Da li svet koji me obuhvata uopšte postoji? I ako zaista postoji, nije li stvoren mislima? Možda je sve fikcija nekog duboko meditirajućeg ega? Negde tamo u onostranom, neko neprestano, od pamtiveka, razmišlja – a ceo svet, a sa njim i jadni mali ljudski rod, proizvod je ovog večitog sanjarenja.’

Ideja je, naravno, poznata, i mnogi pisci su napravili varijacije ovog koncepta; to govori za Grabinskog da iako se skoro sve ove priče na nekom nivou bave varijacijama ove ideje i njenim posledicama, one takođe deluju na svoje druge, različite načine – ne samo kao male priče o jezivom užasu.

Vrzemian je verovatno u tako malom delu alter ego Grabinskog, pri čemu je opis dela izmišljenog autora svakako primenljiv i na sopstveni:

Dela ovog čudnog čoveka, zasićena bujnom fantazijom i prožeta snažnim individualizmom, ostavljala su najnepovoljniji utisak prevrtanjem prihvaćenih estetsko-književnih teorija i ismevanjem utvrđenih pseudoistina.

Priče Grabinskog tako dobro funkcionišu samo na nivou horora da on ne deluje tako izazovno za status kuo

Niti ostavlja tako „nepovoljan utisak“. Bujno pisanje takođe dobro funkcioniše sa horor aspektom – a mnoge od ovih priča su uznemirujuće – i takođe omogućava prilično dobro čitanje. Sve u svemu, The Dark Domain je dobra i prijatno uznemirujuća zabava.