Stilske Vežbe Od Rejmond Keno

Strani Naziv: Exercise in style by Keno Raymond

Zaplet “Stilske vežbe” je prilično jednostavan: čovek ulazi u raspravu sa drugim putnikom u autobusu. Međutim, ova anegdota je ispričana još devedeset devet puta, svaka u radikalno drugačijem stilu, kao sonet, opera, u žargonu i sa mnogo više permutacija. Ovaj virtuozni skup varijacija je jezičko sredstvo za uklanjanje rđe i vodič za književne forme.
Stilske Vežbe Od Rejmond Keno knjiga

U knjizi se manje više ništa drugo ne dešava. I nije kao da Keno vrti ovaj dosadni niz nedogađaja u neku vrstu lažnog epa, ili trpa svoj narativ toliko pun detalja i opisa da metastazira u neku vrstu eksplodiranog pogleda na beznačajno.

Do kraja prve stranice naučili ste sve što ćete ikada saznati o događajima na koje se knjiga fokusira. Ono što Keno radi, međutim, jeste da ponovo pripoveda isti scenario još 99 puta, u nizu različitih stilova. Knjiga je poput niza pogrešnih početaka, kao da njen autor pokušava da započne roman bez osećaja za ton ili stav koji želi da unese, i tako postaje zarobljen u komičnom šablonu pisanja i prepisivanja. Svaki od 99 odeljaka ima jednostavan i utilitaran naslov — “Notacija“, „Oklevanje“, „Preciznost“, „Službeno pismo“, „Insistiranje“, „Komedija“, „Filozofski“ i tako dalje. Iz ove istovremeno smešne i genijalno jednostavne premise proizilazi jedno od velikih visokokonceptivnih činova fikcije dvadesetog veka.

To je smešno jer ovo, očigledno, nije razuman način da se krene u pisanje knjige. Zabavna je ideja za koju biste mogli da zamislite da je najbolje ostaviti samo to, kao neku vrstu šaljive ideje “šta kažete na ovo“ koja bi se mogla preneti drugim piscima duboko u kućni deo noćnog opijanja. Dobro je za smejanje, svakako, ali ne i nešto na čemu biste zaista želeli da sednete i zapravo izbacite knjigu. Međutim, ono što je genijalno je kako Keno zapravo uspeva da prevaziđe sopstvena apsurdna ograničenja ostajući pažljivo u njima sve vreme. Drugim rečima, pošto je tako čvrsto posvećena svojoj plitkosti, knjiga nekako uspeva da izgleda nekako duboko.

Zaviri u knjigu

stilske_vezbe